wtorek, 19 stycznia 2016

,,I góry odpowiedziały echem"

Czytać książki uwielbiam, o czym wspominałam tutaj jednak nie wzruszam się przy ich czytaniu. Opłakuję filmy, bajki, no dobra czasami seriale...

Zdecydowałam jednak, że ta pozycja zasługuje na szczególną uwagę i osobnego posta. Wzruszyłam się na niej, poleciało mi kilka łez...
Początek przypominał mi trochę ,, Hakawati. Mistrz opowieści" Rabiha Alameddine, ponieważ zaczyna się piękną i wzruszającą przypowieścią. Doskonale wprowadza ona w to, co następuje w dalszej części i oddaje uczucia jednego z głównych bohaterów, który sam ją opowiedział. Książka ukazuje bardzo skomplikowane relacje ojciec- dzieci, matka- córka,matka- syn, rodzeństwo. 

Sięgając po nią spodziewałam się kolejnej pozycji dotyczącej zakazanej miłości w krajach arabskich. Jak miło się rozczarowałam. Tym bardziej, że najczęściej poruszanym wątkiem w książkach jest wątek miłości damsko- męskiej. Tutaj majaczy ona ledwo zauważalna w tle i nie wychodzi przed szereg. Pokazuje silne więzi emocjonalne, oddanie, zrozumienie, bezsilność, konieczność wyboru, nędzę i bogactwo, kalectwo, samotność, chorobę. Czytając nasuwa się człowiekowi mnóstwo pytań, które chyba pozostają bez jednoznacznych odpowiedzi. Miałam nadzieję na szczęśliwy koniec i w pewnym sensie być może on nastąpił jednak nie tak, jak się tego spodziewałam. Byłoby to zbyt proste. 
Fantastycznie z kontekstu i bardzo wnikliwej analizy poczynań bohaterów możemy zauważyć jak jedna nieumyślna decyzja w jednej chwili życia niesie za sobą skutek dla kilkunastu osób.
Autor doskonale wplótł także tło historyczne Afganistanu, cierpienie związane ze skutkami wojny, konieczność emigracji, dostosowania się do życia na obczyźnie. 
Losy bohaterów są smutne, chwilami rozpaczliwe, człowiek czyta, czując bezsilność wobec krzywd jakich doznają ludzie. Jakby oglądało się kalejdoskop smutku i konsekwencji złych kroków w życiu. 
Wszystkim którzy nie czytali polecam gorąco, a od tych którzy czytali oczekuję opinii i wrażeń. 
Warto nadmienić, że autor Khaled Hosseini ma już w swoim dorobku dwie dość głośne książki :
1. Chłopiec z latawcem
2. Tysiąc wspaniałych słońc

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz